Дистанционното обучение в Американския колеж в София
„Модерните проблеми изискват модерни решения.” - гласи съвременната интернет поговорка и същевременно описва нагледно дистанционното обучение, което колежът провежда от няколко дни в отговор на изострящата се световна здравна и икономическа криза. Може ли онлайн предаването на уроци, задания и домашни да замени преподаването на живо и личния контакт между преподаватели и ученици? В никакъв случай. Но предвид конкретните обстоятелства и трудности, то е втората най-добра възможност.
През 2017 г. Американският колеж в София придобива статут на иновативно училище, благодарение своя проект „Интегриране на технологиите в образователната среда чрез използване на Chromebooks и платформата Google Classroom“. От тогава до сега, колежът непрестанно развива и усъвършенства своя образователен подход, за да не изостава от нуждите и нагласите на съвременните ученици и същевременно да остава верен на своята мисия, като поддържа висок академичен стандарт чрез взискателен учебен план и очаквания за високи ученически постижения. Внедряването на тези технологии не би било възможно без далновидността, гъвкавостта и адаптивността на преподавателите и администрацията на колежа, както и без щедрото дарение на агенцията „Американски училища и болници зад граница” (ASHA).
В подготовката на колежа за преминаването към дистанционно обучение екип от училищната администрация начело с Карън Лавендър, отговаряща за професионалното развитие на преподавателите и Албърт Мичъл, координиращ технологичния образователен процес, направиха задълбочено проучване и разработиха процедура и насоки за дистанционно обучение, основани на мисията на колежа, наличните ресурси и най-добрите международни практики. Тези обстойни проучвания са причината Американският колеж в София да заложи на асинхронен подход, което означава, че не се очаква даден преподавател да провежда виртуални часове с целия си клас по едно и също време чрез видеоконферентна връзка.
Изследванията показват, че синхронното преподаване, тоест провеждането на виртуални часове, в които преподавателите и учениците участват в обща видеоконферентна връзка, води до изключително забавяне и ерозиране на образователния процес поради трудности с интернет свързаността и различните особености в ежедневието на всеки ученик в домашни условия.
Въпреки че видеоконферентните връзки между учениците и преподавателите са неизменна част от образователния процес, подходът на Американския колеж в София се основава на цялостно интегриране на съществуващите технологични и педагогически ресурси в училището: всеки ученик и учител работи с предоставен от колежа персонален компютър, работещ с Google Classroom и с една от водещите в световен план системи за онлайн учене и онлайн оценяване, Gradelink. Технологичната екосистема в колежа подсигурява на преподавателите и учениците много възможности за продължаване на педагогическия процес онлайн - чрез използване на имейл, видеоконферентни разговори и чатове, като получават подкрепа във всяка стъпка.
Интегрирането на тези педагогически ресурси в една система за дистанционно обучение осигурява възможност на всеки ученик за по-пълноценен образователен процес и гарантира продължаване на обучението дори и в случай на прекъсване на интернет връзката.
В началото на всеки учебен ден учениците имат достъп до учебното съдържание, задачите и материалите за деня. Учителите обявяват предварително часовете, в които са достъпни в реално време онлайн и всеки ученик има възможност да се свърже с тях за консултация. В останалото време общуването продължава чрез електронната поща, като учениците получават отговор в рамките на 24 часа след като са задали въпроса си. По този начин и учениците, и преподавателите разполагат със свободата и отговорността да планират своя ден по възможно най-ефективния за тях начин и да постигат своите академични цели в тясно сътрудничество.
Разбира се, продължителното взиране в дисплей също не е препоръчително и затова много от заданията изискват работа офлайн: четене на книги, сглобяване на модели и всякакви други задачи, които впоследствие могат да бъдат снимани или сканирани и предадени за оценка. Катедрата по спорт на колежа също е ангажирана в процеса и предоставя на учениците методики за упражняване на йога и пилатес в домашни условия, така че тялото да се упражнява наравно с ума.
Като всяка наложена промяна на обичайните ни порядки, така и дистанционното обучение носи своите трудности. Ние вярваме, че посредством постоянен онлайн контакт, задаване на въпроси и съвместно търсене на техните отговори, ще успеем да осигурим на учениците в колежа възможно най-стойностното, ангажиращо и ползотворно академично и социално изживяване, предвид обстоятелствата. Нямаме търпение да се съберем отново в приказния учебен комплекс и да възобновим преподавателската дейност - обогатени, съзрели и преодолели днешните предизвикателства.
Очаквайте тук през следващите дни наблюденията и коментарите на наши преподаватели и ученици за дистанционното обучение.