Колежът като иновативно училище – как мина първият срок

По традиция Американският колеж в София започна учебната година с неколцина нови члена на преподавателското тяло. Сред тях беше и новият координатор интегрирани технологии – вече пълноправна работна позиция – която се зае от Ал Мичъл от САЩ. През по-голямата част от професионалния си живот г-н Мичъл се е занимавал или с технологична поддръжка, или с преподаване на технологични курсове. В периода 2015-2017 година той е бил координатор технологии в международно училище в Тайланд, където е помагал на учители и администратори с използването на приложенията на Google и всички възможности предлагани от ученическата програма на Chromebook – много подобно на това, с което му предстоеше да се занимава и в колежа. Тук неговият фокус щеше да е работа с учебните катедри и хората, които срещат трудности или се нуждаят от допълнителна помощ. 

За да задвижи нещата, на 3 септември г-н Мичъл въведе всички преподаватели и служители в основите на Chromebook – естествено с помощта на презентация в Google Slides. Освен това имахме и половиндневна среща на всички преподаватели за Google класна стая. Срещата се състоеше в запознаване с използването на виртуалната класна стая и нейните параметри, следвано от възможност за учителите да я инсталират и да започнат да я използват преди пристигането на учениците, така че да са предварително запознати със системата.

През първата учебна седмица г-н Мичъл беше зает с разпределението на самите Chromebooks на всички 800 ученици, но с началото на следващата седмица обяви редовни часове за всички нужди на учителите, свързани с техните Chromebook устройства, техническа интеграция, Google класна стая и т. н., така че вече знаехме кога и къде можем да го намерим.

Координаторът на програмата за професионално развитие на преподавателите в колежа Керън Лавендър продължи организирането на месечни срещи за обучение на учителите. Както тя се изрази, "тази година планираме тези срещи да въведат и интегрират използването на технологиите от учителите чрез практически приложения. Записването за тези срещи е съобразено със следните цели:
1. да позволи записването според нивото на участника, тъй като знаем, че преподавателите варират от начинаещи до напреднали
2. да позволи възможности за записване, които отговарят на плана ни за електронно обучение, който въвежда Google класна стая за цялото училище и впоследствие да въведе всички приложения на G-suite, които се очаква всички преподаватели и ученици да познават."

Тъй като фокусът на учебната година щеше да бъде технологиите и въвеждането им в класната стая и на работното място, учителите и служителите разглеждаха Google Drive и Google Docs на срещите си през октомври. За подобряване на резултатите бяха въведени различни разпределяния на участниците по работни групи – според нивото на всеки, определено от предварително проучване. То ни позволи да определим и кои са лидерите – вътрешните ни "експерти," – които можеха да водят някои от срещите, което позволи реален опит на обучение на колегите, както и възможности за лидерство.

Също през октомври бе създадена класна стая на Google, в която всички преподаватели и служители трябваше да бъдат ученици, като така добиха възможността да погледнат приложението през очите на учениците. Г-жа Лавендър започна да ползва този форум, за да разпространява информация, свързана със срещите за обучение на преподаватели и да помага на учителите при работата им в Google класна стая.

През ноември Комитетът за електронно обучение на колежа създаде формуляр за търсене на подкрепа за всички учители и служители на администрацията, който да използват винаги, когато се нуждаят от съдействие във връзка с Google класна стая или друг въпрос, касаеш технологиите. Веднъж изпратен формулярът се разпространява докато не стигне до най-опитния по темата сред колегите.

Работните срещи на преподавателите през декември бяха посветена на темите Google Drive (1. и 2. ниво), Google класна стая (1. и 2. ниво), „Как да използвам оптимално моя Chromebook“ и „Интегриране на технологии“ (3. ниво, сесия за споделяне). Участниците в сесиите за Google класна стая научиха как да организират оптимално своята виртуална класна стая в Google, като създадоха теми, споделяха файлове, добавяха задания и научиха каква е разликата между задания и съобщения и се запознаха с начина, по който дискът им се свързва с тяхната класна стая, с това как могат да контролират коментари от учениците и да връщат задания, съпроводени с обратна връзка. Избралите сесията на тема „Как да използвам оптимално моя Chromebook“ се занимаха с клавишните комбинации на Chromebook, с това как се конвертират различните MS Office документи в такива в Google, както и как се добавят принтер (Cloud), а също и приложения към нечий профил в Chrome. Сесията „Интегриране на технологии“ беше предназначена с колеги на „ти“ с технологиите, вече запознати и редовно използващи Google класна стая и Google Suite, търсещи сътрудничество с други като тях, които се опитват да намерят нови начини за интегриране на образователни приложения. Всеки участник сподели нещо, което беше пробвал, обясни защо възнамерява да го използва, като спомена неговите плюсове и минуси.

Февруарските работни срещи на преподавателите бяха на тема Google формуляри и интегриране на формуляри (1. и 2. ниво), Google календар (за начинаещи), като и този път имаше и сесия за споделяне на тема приложения и допълнителни функции за всички онези, които се чувстват напълно комфортно с Chromebook, Google класна стая и всичко останало, свързано с Google. Водещите на сесиите на тема Google формуляри се съсредоточиха върху правенето на всички видове формуляри в Google и използването им в Google класна стая, докато тези, избрали да забълчот познанията си по календара на Google, научха как да го интегрират във всичко, което правят и се запознаха с функцията "Час за ангажименти".

Все по-добре информирани за всичко що е Google и все по-уверени със своите Chromebooks, очакваме втория срок на колежа като иновативно училище!