Education Systems in Europe - from Nursery School to Professional Career

Erasmus+ Project

Отчет за дейностите по Еразъм+ проекта „Образователните системи в Европа“

Проектът „Образователните системи в Европа“ - първият в историята на колежа - започна през септември 2019 година с широка кампания за популяризирането му. От самото начало той беше ориентиран към колежаните, които имат интерес към немски език, защото работният език на проекта беше немски. Активно се включиха ученици от випуски 2021, 2022 и 2023.
При посещението на координатора от немска страна г-н Волфганг Боршел в началото на октомври 2019 бяхме въведени в начина, по който ще се развиват дейностите ни и научихме повече за другите партньори – училищата от Австрия, Хърватска, Гърция и Турция.
Първата мобилност бе осъществена през ноември 2019 г, когато нашата група посети немското училище в Гладенбах, провинция Хесен. Участваха две ученички от випуск 2021 /и Никол Михова/ и трима ученика от випуск 2022 /Хари Диков, Александър Василев и Огнян Траянов/, придружавани от преподавателите по немски език. Образователната програма беше чудесно балансирана и представи ясно както столицата на провинцията, така и знакови градове с тяхната култура и история. Учениците създадоха много добри връзки с приемните семейства и контактите им съществуват и до днес. Задачата на българската страна беше изработването на уебсайт на проекта, активни участници бяха Огнян Траянов и Йоана Станкова /випуск 2022/.
Втората мобилност бе осъществена през февруари 2020 година в Хърватска, в град Вараждин. Участваха пет ученика от випуск 2022 /Магдалена Цочева, Неда Орешарова, Константина Политова, Александра Велкова и Филип Янакиев/, придружени от г-н Тимоти Френд и Кремона Павлова. Още от първия момент сработи химията между колежаните и учениците от всички участващи страни. Образователната програма беше много интересна и учениците прекарваха цялото си свободно време заедно с новите си приятели.
За жалост избухването на пандемията предотврати третата мобилност, предвидена за май 2020 година. Проектът замря до следващата пролет, когато бяха проведени няколко онлайн срещи, една между всички участващи страни. Беше много вълнуващо за всички, които взеха участие, защото участниците споделяха какви са мерките, предприети в техните страни, как се отразява това на учебния процес и как всеки лично приема ситуацията.
Мобилностите бяха възстановени през октомври 2021 с посещението в Солун. В тази среща участваха – заради Ковид 19 и мерките – само колеги от шестте страни членки, но всяка страна представи презентацията, която бяха разработили учениците. От наша страна участваха основно колежаните от хърватската група и част от предвидените за Гърция.
Четвъртата мобилност бе планирана за декември 2021 година, но поради усложнената обстановка в Австрия бе отложена за март 2022. В тази мобилност участваха момичетата от профилния клас с немски от випуск 2023 /Моника Арнаудова, Косара Първанова и Петя Павлова/, защото момчетата не са ваксинирани. Придружавани бяха отново от г-н Тимоти Френд и мен.
В петата мобилност – посещение на частен колеж в Анталия, Турция, през май 2022 за щастие можаха да участват всички членове на профилния клас по немски от випуск 2023/ Моника Арнаудова, "две ученички от випуск 2021 /Ивет Димитрова и Никол Михова/", Косара Първанова, Петя Павлова, Никола Магурев, Теодор Радовенски, Николай Вълканов/, придружени от преподавателките си – г-жа Татяна Христозова и Кремона Павлова. Тази мобилност даде великолепна въможност да използват натрупаните знания по немски в реално общуване с родноезични носители на езика. Нашите колежани намериха бързо общ език с учениците от немската група и станаха неразделни.
Последната мобилност беше посещението на нашите партньори в България през юни. Всички групи бяха посрещнати на летището и отведени до хотел „Света София“ центъра. Следобяд направихме тур в центъра с акцент върху историческите и културни забележителности. На всеки участник бе подарен флайер, на който може да бъде извикана информация за посетените обекти и дори допълнителна за тези, които искат да научат повече. Вечерта по традиция всички участници вечеряха заедно, за да могат да се опознаят в неформална среда.
В неделя отпътувахме рано сутринта за Рилския манастир, от който всички бяха запленени. Следобяд по програма трябваше да има ветроходен тур по язовир Искър, но за съжаление времето не го позволи. Изработеният флайер даде възможност на всеки участник да съхрани за себе си не само спомена от посетените обекти, но и да научи много повече подробности за историята и отделните артефакти. Такива флайери имаше и за Хисаря и Пловдив.
В понеделник по традиция денят започна с презентациите и последващата дискусия. На нея бяха поканени и ученици по немски от девети и десети клас. Следобяд участниците посетиха Боянската църква.
Във вторник погледнахме към старата ни история и отпътувахме рано сутринта за Хисаря, посетихме археологическия парк, термите и музея. Следобяда отделихме на стария град в Пловдив и посетихме етнографския музей.
В сряда нашите гости имаха възможност да разгледат колежа. Те бяха разведени от учениците от профилния клас, които им разказаха за всяка сграда и възможностите, които тя предоставя на колежаните. В WiFi центъра гостите бяха посрещнати радушно от г-н Дейвид Йорданов и г-н Крисчън Йънгс, под чието ръководство си изработиха собственоръчно сувенири за спомен. Следобяд г-н Иво Лозанчев и г-н Тейлър Болдуин увлякоха гостите в магията на народните ни танци, а с помощта на г-жа Кремона Павлова се научиха да четат на кирилица. Най-успешни бяха участниците от Турция. В звукозаписното ни студио записахме интервюта поотделно с всички партньори. Колежаните от профилния клас по немски интервюираха по един преподавател и ученик от всяка страна. След това ученици и учители имаха възможност да играят на образователни настолни игри на немски или английски.
В четвъртък преди обяд посетихме ВХТИ, бяхме посрещнати от ръководителката на немския отдел и гостите ни имаха възможност да се запознаят с историята на института и да научат интересни подробности за специалностите с чужд език. Вечерта по традиция всички участници прекараха заедно на прощална вечеря.

"Education Systems in Europe - from Nursery School to Professional Career" is an Erasmus+ project coordinated by Human Resource Development Centre.

The grant is for the period of October 01, 2019 until August 31, 2021, and includes partners from five other countries: Austria, Croatia, Germany, Greece and Turkey. The participants will extend their knowledge of education systems in Europe and will be able to compare them with one another.

Project activities include acquiring knowledge about good practices in European education systems, developing digital competences, social competences, improving foreign language skills, broadening interest in other cultures and making new contacts throughout  Europe. Participating pupils will be prepared for living and working in United Europe. The project has a very strong European dimension. 

Activities include creating project homepage, preparing presentations on our education systems, cooperation on different assignments and acquiring knowledge and exchange visits. 

In the beginning of November three 10th graders and two 11th graders visited Europaschule Gladenbach near Frankfurt am Main within the College’s partnership with the Erasmus + Program. The exchange project is exploring the educational systems in Germany, Austria, Croatia, Greece, Turkey, and Bulgaria and is helping ideas and best practices sharing. The ACS students visited classes at the German school and stayed with local families to help them get further immersed into German culture, customs and daily life. Additionally, they took two educational trips: to the Senckenberg Museum of Natural History in Frankfurt and the Mathematikum - the first hands-on mathematical museum. 

“I would say the most important thing was that we interacted with many students from different countries and ethnicities which is very useful, because we get to learn more about the various cultures of these people. Another important thing is that we managed to represent Bulgaria as a European country with a rich history.” ACS participant and 10th grader Hary Dikov commented. 



The European Commission's support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents, which reflect the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Our participation in the Erasmus+ project and the week in Croatia gave us the opportunity to meet a lot of students from all around Europe and learn more about their culture, while also improving our team-work and presentation skills. Every day felt like an adventure because we were very curious to find out what plans for the day lay ahead - including attending some classes in the school and visiting different landmarks in the nearby towns. We look forward to welcoming the participants at ACS next year!