Дистанционно обучение в колежа: Следващото ниво

Дистанционното обучение в колежа се развива с всяка изминала седмица. Като черпи от обратната връзка на нашата общност, собствения си опит, най-добрите педагогически практики по света и препоръки от местните власти, колежът се насочи към комбинация от асинхронен и синхронен подход за дистанционно обучение. След десет дни учене у дома, Офисът на Декана изпрати анкета до всички ученици, за да получи обратна връзка и да подобри системата. Попитахме колежаните как се справят с натовареността, дали имат надеждна интернет връзка и зададохме общи въпроси за техния опит с ученето онлайн от вкъщи.

Много ученици съобщават, че прекарват твърде много време пред компютъра и, в отговор, преподаватели реагираха, като осигуриха и доста нестандартни офлайн дейности. Д-р Красимира Чакърова, ръководител на Катедрата по Природни науки в колежа, предложи физична лаборатория в домашни условия, Катедрата по хуманитарни науки и изящни изкуства започна няколко офлайн проекта, а Катедрата по спорт продължава с персоналните спортни програми, разработени от ученици. Колежът не допуска крайни срокове за предаване на домашни и задания през почивните дни, за да могат учениците да прекарат време далеч от компютрите и да се посветят на разпускане и офлайн дейности.

Активни и във форма

Катедрата по спорт възлага на учениците да разработят свои персонални спортни програми за седмицата, следвайки определени критерии, включително пригодност за изпълнение у дома. Както и в редовните часове по спорт, осмокласниците трябва да бъдат активни поне 3 пъти седмично в продължение на 20 минути, докато учениците от по-горните класове трябва да се постараят с 30 мин. повече. Това е страхотен начин за училищна работа далеч от монитора и учениците, изглежда, го харесват. Както казва ръководителят на катедрата Стефка Папазова, „до момента спортните програми, които сме получили от нашите ученици са изключително разнообразни и показват разбирането и убедеността им за физическа активност.“

Научният метод, приложен в ... Катедрата по природни науки 

Цялото училище, и по-специално Катедрата по природни науки в колежа, така да се каже, прилагат научни методи, за да отговорят на въпроса: „Как да направим дистанционното обучение по-добро за учениците и преподавателите в колежа?“ Учителите надминават себе си като бързо съставят хипотези, използвайки за научни изследвания задълбочения си опит, а за данни тестването, наблюденията, събирането и анализа на обратната връзка от ученици и колеги... и всичко това в реалното време на преподаването онлайн." Бързо съставяне на хипотези, със задълбочения опит, който служи като проучвание, тестване, наблюдаване, събиране и анализ на обратната връзка от ученици и учители като данни и всичко това докато преподават онлайн, учителите надминават себе си. Според д-р Красимира Чакърова, „И учениците, и учителите проявяват огромна отговорност към своята работа. В класна стая на живо можем да отделим време за шега, демонстрация на живо и дискусия. А сега още по-внимателно планирам думите във всяка презентация и разпечатка, видео урок, симулация и конспект, които публикувам онлайн. Те трябва да бъдат смислени, да съвпадат с академичните ми цели и в същото време да са леснодостъпни, ясни и интересни."

Ще се видим всички, онлайн

За някои предмети едновременните онлайн видео сесии наистина са най-добрият подход за придобиване на знания. Катедрата по Английски език в осми клас провежда онлайн сесии с учениците, за да им помага в практикуването и подобряването на разговорните им умения. По време на тези срещи участието на учениците е много ценно и паралелките упражняват граматика и речника си заедно, често по забавни начини, напр. Quizlet Live. Възможно е да проведете разумна и стойностна литературна дискусия, да разисквате открито плюсовете и минусите на дистанционното обучение или, ако предпочитате, да изместите фокуса си към споделяне на положителни глобални новини в един хаотичен свят - напр. Намалено замърсяване на въздуха, възстановяващ се озонов слой, сближаване на общностите, дарения от знаменитости и т.н., всичко това в модерирана онлайн видео среща на живо.

Предимно по желание, с изключение на езиковите часове, видеоконференциите в Google Meet изглеждат чудесен начин за учениците да се свържат отново с учителя и едни с други. Както казва преподавателят по история Сенди Йънг, „Децата са щастливи да се видят в своята паралелка. Мисля, че това осигурява някаква нормалност." Препоръчва се на учителите да отчитат тези виртуални срещи като учебно време, а не към личното време на учениците, за да им помогнат да управляват натовареността си с по-голяма ефективност.

Отвъд-класни дейности 

Извънкласните дейности на учениците и свободноизбираемите предмети също намериха своето място в онлайн света. Два скорошни примера са Вътрешния онлайн турнир по шах и най-новото издание на Phoenix News, телевизионният новинарски канал на колежа. 

Преди затварянето на училищата шахът беше доста популярно занимание в учебния комплекс. И нямаме предвид само мачовете между декана и заместник-декана в трапезарията по време на обедната почивка. Във фоайето и коридорите на „Острандър” се обособиха шахматни кътове и често можеше да се видят ученици в спаринг над дъската. На тези ентусиасти им отне само седмица седене вкъщи, за да заобиколят наложените им ограничения. Двадесет колежани премериха сили на виртуалната шахматна дъска по време на първия Вътрешен онлайн турнир по шах, проведен на 21 март между 19:00 и 20:00 ч.

А учениците от Phoenix News Александра Ладжева, Маргарита Колева, Хари Диков и Петър Ангелов - по собствена инициатива, работещи от домовете си в София, Пловдив и Стара Загора - продуцираха новинарска емисия. Създадено в изолация, това издание съдържа най-новото от колежа и задълбочено интервю за Симулацията на Европейския съд по правата на човека, която се проведе по-рано през март.

В крайна сметка

В заключение ето какво сподели един деветокласник: „Много харесвам видео уроците, които качвате. Те наистина са полезни при изучаването на новия материал. Засега съм много доволен от дистанционното обучение по физика, защото разбирам всичко публикувано и научавам много от домашната работа, която ми помага да помня и да упражнявам преподавания материал. Нещо повече, бих искал да предложа да ни давате  по-често разпечатки като тази за идеалния газ, защото от тях се учи много по-лесно, отколкото от учебника. В допълнение искам да кажа, че няма нищо по-хубаво от жив урок в класната стая и нямам търпение да се върна в училище."